دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

تولید مالچ های پلیمری در ایران

محققان ایرانی برای مهار ریزگردها و آلودگی هوا ، مالچ های پلیمری تولید کردند.


مالچ های پلیمری مواد پلاستیکی بسیار سبکی هستند که بلافاصله با خاک ترکیب و موجب مهار گرد و غبار و ریزگردها می شوند.

معاون فناوری پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران گفت : ایران نخستین کشور در خاورمیانه است که به این دستاورد علمی دست یافته است.

ادامه مطلب ...

ابداع باطری ژلاتینی برای لپ تاپ ها

ابداع نوعی پلیمر ژلاتینی جدید می تواند قدم بلند دیگری در راستای تولید باطری های لیتیومی به شمار رود، باطری هایی که می توانند جایگزین بطری های الکترولیتی مایع امروزی که از شدت تبخیر بالایی برخوردارند، باشند.

محققان دانشگاه لیدز امیدوارند ابداع آنها بتواند منجر به ساخته شدن ابزارهای کوچکتر، ایمن تر و ارزان قیمت تر شود. در صورتی که در نهایت چنین باطری های ژلاتینی ساخته شوند، از وزن لپ تاپها کاسته شده و کارایی خودروهای الکتریکی افزایش پیدا خواهد کرد.

ادامه مطلب ...

پنجره های پلیمری که خود را با گرما و سرما منطبق می کنند ‏

دانشمندان "ام. آی. تی" فناوری پنجره هوشمند جدیدی را عرضه کردند که می تواند در روزهای گرم تابستان تاریک شود و در مصرف انرژی دستگاههای خنک کننده صرفه جویی کند.

این فناوری جدید پنجره هوشمند که تیم تحقیقاتی "هو سون لیم" از موسسه تکنولوژی ماساچوست توسعه داده است می تواند در روزهای گرم تابستان که نور آفتاب به داخل ساختمانها وارد می شود و نیاز به استفاده از دستگاههای خنک کننده و تهویه کننده هوا را افزایش می دهد به صورت هوشمند تاریک شود و از انعکاس نور جلوگیری کند و در عوض در فصول سرد سال دوباره به حالت اول بازگردد و شفاف شود.

ادامه مطلب ...

استفاده از دو باکتری برای تولید پلاستیک

گروهی از دانشمندان آلمانی با استفاده از دو باکتری، نوعی پلی استر ترموپلاستیک را به دست آوردند که می تواند در آینده به عنوان ماده اولیه پلاستیکهای تجدیدپذیر زیستی مورد استفاده قرار گیرد.

دانشمندان دانشگاه "وست فالیش ویلهلمز" در آلمان با استفاده از دو باکتری که به طور عادی در طبیعت حضور دارند ماده ای با عنوان "پلی- 3- هیدروکسی بوتیرات" (PHB) را به دست آوردند که یک پلی استر ترموپلاستیک است و می تواند تحولی در روش تولید پلاستیک تجدیدپذیر زیستی و بدون نیاز به نفت ایجاد کند.

ادامه مطلب ...

جوش شیرین عامل پف زای جدید برای پلیمرها

محقق شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با استفاده از جوش شیرین (بی کربنات سدیم) به عنوان عامل پف زا موفق به تولید فوم پلی اتیلن قابل کاربرد در صنایع بهداشتی و دارویی شد.

علی شریف پاکدامن، دانشجوی دکتری پلیمر پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران و پژوهشگر شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی گفت: یکی از مشکلات صنعت پلیمر این است که فوم‌های ساخته شده از پلاستیک نیاز به عوامل پف‌زا دارند که پس از تجزیه، ترکیبات گازی تولید کرده و باعث انبساط در بستر پلیمری می‌شوند البته کاربرد آنها در لوازم اسباب بازی، بهداشتی و دارویی مشکلات بهداشتی دارد.

ادامه مطلب ...

پوشش‌هایی با خاصیت ضد انعکاسی

نانو پوشش‌های جدید سطوح ضدانعکاسی برای نمایشگرها و نیز شیشه عینک‌ها ایجاد می‌کنند. ساختار‌های ضد انعکاس موردنیاز، هنگام تولیدپلیمر افزوده شده و نیاز به یک مرحله جداگانه برای پوشش دهی را رفع می‌کنند. ضد خش بودن اجزای سازنده و پاک شوندگی آسان از مزیت‌های این پوشش‌های هیبریدی است.

ادامه مطلب ...

تولید کمیاب‌ترین محصول پتروشیمی جهان، پی.وی.سی.ای

شمارش معکوس برای تولید ۲ گرید کمیاب PVC با مشارکت یک شرکت ایتالیایی آغاز شده است. مدیرعامل پتروشیمی می گوید: با راه اندازی این ۲ خط جدید تولید، علاوه بر خودکفایی، ایران به معدود صادرکننده این محصولات پتروشیمی تبدیل می شود.

عبدالحسین بیات با اشاره به تولید دو نمونه از کمیاب ترین گریدهای پی.وی.سی جهان در مجتمع های پتروشیمی هگمتانه همدان و اروند، گفت: با راه اندازی نهایی این دو مجتمع پتروشیمی امکان تولید گرید پی.وی.سی.ای در کشور فراهم می شود.

وی با اعلام اینکه تولید این گرید کمیاب و استراتژیک امسال در مجتمع پتروشیمی اروند آغاز می شود، تصریح کرد: این محصول در صنایع پزشکی دارای کاربردهای فراوانی است.

معاون وزیر نفت همچنین درباره آخرین وضعیت ساخت و بهره برداری از مجتمع پتروشیمی هگمتانه همدان، اظهار داشت: با تامین منابع مالی این واحد جدید پتروشیمی تا سال آینده در مدار بهره برداری قرار می گیرد.

ادامه مطلب ...

شیشه پلیمری در کشور ساخته شد!

دانشجوی مبتکر دانشگاه آزاد اسلامی موفق شد از مواد پلاستیکی مستعمل، شیشه های شفاف پلیمری تولید کند.

امیر روزبه صبوری سبحانیگفت: این شیشه های پلیمری از لاستیک، قوطی های آب معدنی، فرش و موکت تولید شده است که از شیشه های معمولی شفاف تر است و علاوه براین در برابر گرما و سرما از مقاومت بیشتری نیز برخورداراست.

این پژوهشگر واحد علوم و تحقیقات تهران اظهار داشت: این شیشه ها در انواع مختلف ساخته شده اند که از آن جمله می توان به نوع قابل شکستن آنها برای ساختمان ها، نشکن برای خودروها و ضد گلوله که حتی ذوب هم نمی شوند، اشاره کرد.

ادامه مطلب ...

شناسایی زخم با پلیمر و اشعه ماورا بنفش

محققان پزشکی دانشگاه شفیلد انگلستان توانستند پلیمری را طراحی کنند که در حضور باکتری ها نور فلورسانس از خود ساطع نموده و به تبع آن شناسایی و ارزیابی سریع عفونت زخم تحت نور ماورا بنفش امکان پذیر می گردد.

زمانی که این پلیمر در یک ژل قرار داده شده و به زخم مالیده می شود، میزان فلورسانس شناسایی شده گویای شدت عفونت خواهد بود. این محصول این قابلیت را دارند که به متخصص بگویند آیا این زخم به آنتی بیوتیک نیاز دارد یا خیر، و در صورت نیاز بهترین نوع آنتی بیوتیک چه می باشد. همچنین از این ژل می توان برای از بین بردن باکتری در عفونت زخم های سطحی نیز استفاده نمود.

ادامه مطلب ...