دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

شناسایی زخم با پلیمر و اشعه ماورا بنفش

محققان پزشکی دانشگاه شفیلد انگلستان توانستند پلیمری را طراحی کنند که در حضور باکتری ها نور فلورسانس از خود ساطع نموده و به تبع آن شناسایی و ارزیابی سریع عفونت زخم تحت نور ماورا بنفش امکان پذیر می گردد.

زمانی که این پلیمر در یک ژل قرار داده شده و به زخم مالیده می شود، میزان فلورسانس شناسایی شده گویای شدت عفونت خواهد بود. این محصول این قابلیت را دارند که به متخصص بگویند آیا این زخم به آنتی بیوتیک نیاز دارد یا خیر، و در صورت نیاز بهترین نوع آنتی بیوتیک چه می باشد. همچنین از این ژل می توان برای از بین بردن باکتری در عفونت زخم های سطحی نیز استفاده نمود.

پلیمر طراحی شده حاوی یک رنگدانه فلورسانس بوده و توانایی شناسایی و اتصال به باکتری را دارد. در اثر این اتصال یک تغییر شکل در پلیمر ایجاد شده و یک سیگنال فلورسانس ساطع می شود که تحت لامپ UV قابل شناسایی است. به گفته این محققان، پلیمر PNIPAM اصلاح شده با آنتی بیوتیک وانکومیسین و حاوی رنگدانه فلورسانس اتیدیم برماید، در مواجهه با باکتری گرم منفی یک سیگنال فلورسانس مشهود از خود ساطع می کند. با تغییر پلیمر، باکتری های دیگری نیز قابل شناسایی می شوند.

پلیمر (رنگ آبی) به دور باکتری (رنگ قرمز) جمع می شود

پلیمر (رنگ آبی) به دور باکتری (رنگ قرمز) جمع می شود

این فناوری می‌تواند کاربرد زیادی در التیام زخم، مقابله با تروریسم و غربالگری بیماران برای عفونت MRSA داشته باشد.

به گفته ی دکتر استیو ریمر، یکی از مسئولین ارشد این طرح، این پلیمرها فواید بسیاری را در مرحله ی اجرا در پی خواهد داشت. به عنوان مثال این پلیمر از استفاده ی بی مورد و بیش از حد از آنتی بیوتیک ها جلوگیری می کند. وی در ادامه اذعان داشت: با این فناوری ما به راحتی می توانیم عفونی بودن و یا نبودن یک زخم عفونی و نوع باکتری را تشخیص دهیم.

هم اکنون فرآیند تعیین دقیق شدت عفونت به زمان زیادی (چندین روز) نیازمند است، اما مسئولان این طرح مدعی شدند با این فناوری نوین این مدت زمان به کمتر از چندین ساعت تقلیل خواهد یافت.

 استفاده از این فناوری در کلینیک های پزشکی و بیمارستان ها بسیار مفید فایده به نظر می آید. به علاوه استفاده از این فناوری در مناطق جنگی که در آنها تاسیسات آزمایشگاهی در دسترس نیست بسیار مفید خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد