دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

تولید کمیاب‌ترین محصول پتروشیمی جهان، پی.وی.سی.ای

شمارش معکوس برای تولید ۲ گرید کمیاب PVC با مشارکت یک شرکت ایتالیایی آغاز شده است. مدیرعامل پتروشیمی می گوید: با راه اندازی این ۲ خط جدید تولید، علاوه بر خودکفایی، ایران به معدود صادرکننده این محصولات پتروشیمی تبدیل می شود.

عبدالحسین بیات با اشاره به تولید دو نمونه از کمیاب ترین گریدهای پی.وی.سی جهان در مجتمع های پتروشیمی هگمتانه همدان و اروند، گفت: با راه اندازی نهایی این دو مجتمع پتروشیمی امکان تولید گرید پی.وی.سی.ای در کشور فراهم می شود.

وی با اعلام اینکه تولید این گرید کمیاب و استراتژیک امسال در مجتمع پتروشیمی اروند آغاز می شود، تصریح کرد: این محصول در صنایع پزشکی دارای کاربردهای فراوانی است.

معاون وزیر نفت همچنین درباره آخرین وضعیت ساخت و بهره برداری از مجتمع پتروشیمی هگمتانه همدان، اظهار داشت: با تامین منابع مالی این واحد جدید پتروشیمی تا سال آینده در مدار بهره برداری قرار می گیرد.

ین عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با یادآوری اینکه حدود ۹۰ میلیارد ریال وام از بانک ملی و آورده سرمایه گذاران داخلی و خارجی منجر به تسریع در عملیات اجرایی این مجتمع پتروشیمی می شود، بیان کرد: در مجموع با راه اندازی این دو خط تولید گرید پی.وی.سی.ای ایران علاوه بر خودکفایی از واردات این دو محصول به جمع صادرکنندگان آنها نیز تبدیل می شود.

با مشارکت ایتالیا و بهره برداری از مجتمع پتروشیمی هگمتانه، پیش بینی می شود ضمن توقف واردات پودر و گرانول PVC گرید پزشکی، ایران به جمع صادرکنندگان این محصول کمیاب پتروشیمی جهان می پیوندد.

در حال حاضر عملیات اجرایی مجتمع پتروشیمی هگمتانه از پیشرفت فیزیکی نزدیک به ۹۰ درصد برخوردار است که پیش بینی می شود تا پایان سال جاری با راه اندازی این واحد پتروشیمیایی ایران از واردات پودر و گرانول PVC به خودکفایی برسد.

این مجتمع پتروشیمیایی با سرمایه گذاری مشترک یک شرکت ایتالیایی و با هدف تولید سالانه ۳۹ هزار و ۶۰۰ تن محصول پتروشیمی شامل ۳۰ هزار و ۶۰۰ تن پودر “پی.وی.سی” گرید پزشکی و ۹ هزار تن گرانول “پی.وی.سی” اجرایی شده است.

برای طراحی، ساخت، اجرا و راه اندازی این مجتمع پتروشیمی حدود ۹۰ میلیون دلار سرمایه گذاری شده است که پیش بینی می شود با بهره برداری از آن علاوه بر تامین نیازهای داخلی برای نخستین بار ایران به جمع معدود کشورهای صادرکننده پودر و گرانول PVC ” گرید پزشکی- پلی وینیل کلراید ” بپیوندد.

تولید پودر و گرانول PVC در پتروشیمی هگمتانه موجب می شود ضمن خودکفایی ایران از واردات این محصول استراتژیک شیمیایی (دارای کاربرد در صنایع پزشکی)، با توجه به در اختیار داشتن خوراک انحصاری گاز وی.سی.ام تمامی بازار این محصول در اروپا و شرق آسیا را در اختیار بگیرد.

محصول پتروشیمی پودر و گرانول PVC با گرید پزشکی یکی از بی نظیر ترین محصولات پتروشیمی جهان بوده که تنها چند کشور محدود تکنولوژی تولید این محصول استراتژیک پتروشیمیایی را در اختیار دارند.

همزمان با تکمیل و راه اندازی فاز نخست پتروشیمی هگمتانه، فاز دوم این واحد پتروشیمی به منظور تولید و صادرات محصولPVC امولسیون آغاز می شود که تولید این محصول از توجیه اقتصادی بالایی برخوردار است.

برآوردهای اقتصادی انجام شده نشان می دهد ارزش فروش و صادرات محصولات مجتمع پتروشیمی هگمتانه سالانه بیش از ۵۰ میلیون دلار درآمد نصیب اقتصاد ملی کند. لیسانس و مهندسی اصولی این طرح پتروشیمی توسط دو شرکت اروپایی و مهندسی تفصیلی، تدارکات و ساختمان و نصب توسط مشاوران و پیمانکاران داخلی انجام شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد