دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

جوش شیرین عامل پف زای جدید برای پلیمرها

محقق شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با استفاده از جوش شیرین (بی کربنات سدیم) به عنوان عامل پف زا موفق به تولید فوم پلی اتیلن قابل کاربرد در صنایع بهداشتی و دارویی شد.

علی شریف پاکدامن، دانشجوی دکتری پلیمر پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران و پژوهشگر شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی گفت: یکی از مشکلات صنعت پلیمر این است که فوم‌های ساخته شده از پلاستیک نیاز به عوامل پف‌زا دارند که پس از تجزیه، ترکیبات گازی تولید کرده و باعث انبساط در بستر پلیمری می‌شوند البته کاربرد آنها در لوازم اسباب بازی، بهداشتی و دارویی مشکلات بهداشتی دارد.

وی افزود: از سوی دیگر تحقیقات نشان داده بود که به غیر از پلیمرها، مواد پف کننده دیگری که ایمن و بهداشتی هستند وجود دارند از جمله آنها می‌توان به جوش شیرین اشاره کرد که در قنادی‌ها و نان استفاده می‌شود. اما بررسی‌های ما نشان داد که برای استفاده از جوش شیرین در پلیمر مشکل تفاوت دمایی وجود دارد چرا که دمایی که نان پخته شده و دمایی که پلیمر مخصوص می‌تواند ذوب شده در فرآیند تولید فوم به کار رود متفاوت است. به همین دلیل است که مجبور به استفاده از عوامل شیمیایی وارداتی بسیار گران قیمت و غیر ایمن از نظر بهداشتی هستیم.
پاکدامن تصریح کرد: در این روستا طی پروسه شش ماه و با سرمایه‌گذاری شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی موفق شدیم بر پایه جوش شیرین و با تصحیحات شیمیایی در زمان فوم شدن یک نوع عامل پف‌زا تولید کنیم که با استفاده آن می‌توان فوم‌های پلی اتیلن، PVC و انواع لاستیک‌ها را تولید کرد.
وی افزود: هزینه تولید فوم به این روش یک سوم فوم‌های وارداتی است و از نظر بهداشتی نیز تاییدیه‌های لازم را دارد.
به گفته پاکدامن، این فوم تا مرحله نیمه صنعتی تولید شده و امکان صادرات هم دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد