دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

تولید نوعی پلیمر برای جداسازی گازها در پژوهشگاه صنعت نفت ‏

محققان پژوهشگاه صنعت نفت با اجرای پروژه ای موفق به تولید ژل نانو پلیمرهای کامپوزیتی شدند که در زمینه هایی چون ازدیاد برداشت از مخازن نفتی و خالص سازی و جداسازی گازها به کار برده می شود.
بسپار می نویسد، دکتر جمال اعلایی مسئول طرح نانوکامپوزیتهای پلیمری در این باره گفت: این طرح با هدف بهره گیری از مزایای فناوری نانو و تعیین اولویتهای پژوهشی صنعت نفت در زمینه نانوکامپوزیتهای پلیمری با عنوان "مطالعات جامع در زمینه نانوکامپوزیتهای پلیمری و استخراج اولویتها " اجرایی شد.

وی اظهار داشت: علاوه بر این بر اساس مطالعات انجام شده و پتانسیل ها و نیاز صنعت نفت درخت فناوری نانو کامپوزیتهای پلیمری تهیه و طرح "دستیابی به تکنولوژی ساخت و به کارگیری نانو کامپوزیتهای پلیمری در صنایع نفتی" در چند فاز اجرا شد.
اعلایی با بیان اینکه این پروژه در 3 فاز اجرایی شد، خاطر نشان کرد: در فاز اول این طرح با استفاده از فناوری نانو استحکام و کارآیی هیدروژلهای پلیمری برای کاربرد در شرایط سخت مخازن نفتی افزایش یافت.
وی با بیان اینکه در فاز دوم غشاء های نانوکامپوزیتی برای فرایندهای جداسازی و خالص سازی گازها تولید شد، ادامه داد: تولید نانو کامپوزیتهای پلیمری با خواص ویژه مانند مقاوم در برابر نفوذ گاز، مقاوم در برابر رشد باکتری و زیست تخریب پذیر با استفاده از فناوری نانو در فاز سوم طرح بررسی شد.
مسئول طرح نانو کامپوزیتهای پلیمری به نتایج این طرح تحقیقاتی اشاره کرد و یادآور شد: با اجرای این پروژه به دانش فنی فرمولاسیون ژل پلیمرهای نانوکامپوزیتی مقاوم به نمک برای استفاده در کاهش تولید آب مخازن نفتی، ساخت غشا و مدول غشایی نانو کامپوزیتی برای جدا سازی هیدروکربنهای سنگین از گاز طبیعی، فرمولاسیون نانو کامپوزیتهای مقاوم در برابر رشد باکتری، دانش فنی فرمولاسیون نانو کامپوزیتهای الاستومری مقاوم در برابر نفوذ گاز بر پایه لاستیک طبیعی و فرمولاسیون نانو کامپوزیتهای زیست تخریب پذیر بر پایه پلی اتیلن دست یافتیم.
این محقق با اشاره به کاربردهای نانو پلیمرهای کامپوزیتی، اضافه کرد: این نوع مواد در قابلیت توسعه، افزایش مقیاس و تولید صنعتی را دارا بوده و در حوزه های مختلف صنعت نفت چون مدیریت آب چاههای نفتی و گازی، ازدیاد برداشت از مخازن نفتی، خالص سازی و جداسازی گازها، سبک سازی و افزیش مقاومت به شعله سازه های نفتی، تسهیل انتقال نفت خام و کاهش آلودگیهای زیست محیطی قابل استفاده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد