دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

تولید ورقه سیلیکونی با ضخامت یک اتم برای نخستین بار در جهان

محققان دانشگاه فنی برلین و دانشگاه اکس مارسی فرانسه توانسته‌اند برای نخستین بار سیلیکون را به شکل ورقه‌ای با ضخامت یک اتم درآورند.
به گزارش سایت خبری پپنا این محققان با متراکم کردن بخار سیلیکون بر روی یک صفحه نقره برای شکل‌دهی به یک لایه از اتم، این گونه سیلیکون را تولید کردند که از ویژگی‌های الکترونیکی مشابه با گرافن برخوردار بوده اما با دستگاه‌های الکترونیکی مبتنی بر سیلیسین مطابقت بیشتری دارند.

دانشمندان پس از تولید این لایه به اندازه‌گیری ویژگی‌های نوری، شیمیایی و الکترونیکی آن پرداخته و نشان دادند که کاملا با ویژگی‌هایی که در نظریه آمده، مطابقت دارند.
سیلیسین به دلیل قابلیت ادغام ساده‌تر در خطوط تولید تراشه سیلیکونی احتمالا نسبت به گرافن در دستگاه‌های الکترونیکی کوچک‌تر و ارزان‌تر از عملکرد بهتری برخوردارند.
در سال 2010 یک تیم دیگر از دانشگاه آکس مارسی به تلاش برای تولید سیلیسن با استفاده از یک رویکرد مشابه پرداخته؛ اما نتوانستند شواهد معتبری برای آن ارائه کنند.
به گزارش پپنا به نقل از ایسنا، به گفته محققان، یکی از چالش‌های بزرگ کنونی، پرورش سیلیسن بر روی لایه‌های عایق‌بندی برای درک بهتر از خواص الکتریکی آن و چگونگی بهره‌برداری از آن برای ساخت دستگاههای الکترونیکی آینده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد