دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

با همکاری محقق ایرانی دانشگاه استراسبورگ نانوفیبرهای پلاستیکی اب

محقق ایرانی دانشگاه استرسبورگ با همکاری محققان مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه موفق به ساخت الیاف پلاستیک ابررسانای خودسامانده شدند که تنها چند نانومتر ضخامت دارند

به گزارش سایت خبری پپنا، این نانوسیم‌ها در زمان مواجهه با یک پرتو نور، خود را مونتاژ می‌کنند.

وینا فرامرزی، دانشجوی فوق دکتری دپارتمان فیزیک و شیمی مواد با کمک محققان مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه دست به ساخت این مواد زده‌ که برخلاف نانولوله‌های کربنی بسیار ارزان و دارای کاربری آسان هستند.

این مواد به ترکیب مزیت‌های دو ماده مورد استفاده برای هدایت جریان الکتریکی یعنی فلزات و پلیمرهای پلاستیکی آلی پرداخته‌اند که ویژگی الکتریکی آن را شبیه به فلزات کرده است.

همچنین سبکی و انعطاف پلاستیک مانند این مواد، حل یکی از مهمترین چالش‌های الکترونیک قرن 21 یعنی کوچک سازی اجزا تا مقیاس نانومتر را میسر می‌کند.

گام بعدی این محققان، نمایش قابلیت الحاق صنعتی این الیاف در دستگاههای الکترونیکی مانند نمایشگرهای منعطف یا سلولهای خورشیدی خواهد بود.

در تجربه پیشین این محققان در سال 2010، آنها توانستند برای اولین بار به نانوسیم‌ها دست یابند. آنها برای دستیابی به این دستاورد به اصلاح شیمیایی مولکولهای مصنوعی «triarylamine» پرداختند که برای دهه‌های متمادی در فرآیندهای فتوکپی زیراکس مورد استفاده است.

آنها در نهایت تعجب دریافتند که این مولکولهای جدید در نور و در حلال به طور خود به خود و با یک شیوه منظم روی هم جمع شده و الیاف مینیاتوری را شکل می‌دهند. این سیم‌ها که تنها چند صد نانومتر طول دارند، از مجموعه ابرمولکولی از چند هزار مولکول ساخته شده‌اند.

فرامرزی و دیگر محققان در ادامه به بررسی خواص الکتریکی دقیق این نانوالیاف پرداخته و این بار این مولکولها را در برابر ریزمدارهای الکترونیکی متشکل از الکترودهای طلا با فاصله 100 نانومتر قرار داده و سپس یک میدان الکتریکی را میان این الکترودها اعمال کردند.

جدای از شناسایی قابلیت مونتاژ خود به خود این فیبرها در مواجهه با یک پرتو نور محققان همچنین دریافتند که این الیاف سبک و انعطاف‌پذیر از قابلیت انتقال چگالهای غیرعادی جریان مانند جریان بالای 2.10 آمپر بر سانتی‌متر مربع نیز برخوردارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد