دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

بی‌نیاز شدن صنعت پتروشیمی از واردات یک کاتالیست استراتژیک

واحد پلی اتیلن سبک پتروشیمی بندرامام به همت پژوهشگران داخلی کاتالیست K2 یا «‌دی ترشیا بوتیل پراکساید» ساخت داخل را جایگزین نمونه خارجی آن کرد.
کاتالیست K2 یکی از استراتژیک‌ترین انواع کاتالیست‌ها در صنعت پتروشیمی است و به کار گیری نوع داخلی آن سبب قطع واردات این ماده شد.
کاتالیست مذکور جایگزین نمونه خارجی و در راکتورهای اتوکلاو واحد پلی اتیلن سبک شرکت بسپاران بندرامام مورد استفاده قرار گرفت.

متخصصان صنعت پتروشیمی از جمله شرکت سهامی پتروشیمی بندرامام به عنوان متقاضی و بکارگیرنده این کاتالیست، شرکت پژوهش و فن آوری، شرکت اسپک و شرکت ایرانی سازنده در اقدامی منسجم پس از طی مراحل مطالعه و تحقیق، تست آزمایشگاهی، تست نیمه صنعتی و تست میدانی موفق شدند این ماده را در چرخه تولید قرار دهند.

عملیات شروع و بکار گیری نوع داخلی کاتالیست K2 که ظرف مدت یک ماه در دو راکتور اتوکلاو پنجاه هزار تنی از سطح غلظت 11 درصد تا 100درصد ادامه داشت.

با توجه به فشار بالای راکتورها، کارکنان بهره برداری این واحد با تخصص خود توانستند این طرح را عملیاتی کنند و اکنون این واحد با قطع واردات کاتالیست K2 و استفاده از نوع بومی آن در مدار تولید قرار دارد.

این اولین تجربه در نوع خود بود که توانست به عنوان الگویی مناسب برای قطع وابستگی کلیه واحدهای پلی اتیلن سبک کشور از واردات نمونه خارجی این نوع کاتالیست قرار گیرد.

محصولات پلی اتیلن سبک در صنایع پلاستیک سازی، کابل سازی، صنایع غذایی، کشاورزی و دیگر صنایع وابسته کاربرد فراوانی دارد.

پتروشیمی بندرامام برای ایجاد مدیریت غیر متمرکز و به منظور نیل به بهره‌وری بیشتر و امکان بهره گیری مطلوب از توانمندی‌های موجود دارای پنج شرکت تابعه آب نیرو، بسپاران، فرآورش، خوارزمی و کیمیا است.

این مجتمع به‌عنوان قطب صنعت پتروشیمی در کشور و ایجاد ارزش افزوده در سال گذشته به تولید بیش از 5 میلیون تن محصولات نهایی دست یافت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد