دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

افزایش تقاضا برای نرم¬کننده¬های فاقد فتالات

نرم¬کننده¬ها ضمن برآورده ساختن بسیاری از خواص مورد نیاز پلاستیک¬ها و لاستیک¬ها از جمله انعطاف¬پذیری، گران¬روی، ثبات نوری، مقاومت در برابر شعله و ...، این خواص را تحت تأثیر نیز قرار می¬دهند. قوانین و مقررات الزاماتی برای محصولات پلی¬وینیل¬کلریدیِ انعطاف¬پذیر مانند اسباب¬بازی¬ها، بسته¬بندی¬های مواد غذایی، سیم¬ها و کابل¬ها را بیش از پیش ایجاد می¬کنند که با نرم¬کننده¬های فاقد فتالات¬ فرآوری شوند. تقاضا برای نرم-کننده¬های فاقد فتالات¬ به دلیل طرح¬ها و الزامات قانونی در بازارهای توسعه یافته¬ای مثل امریکای شمالی، اروپای غربی و ژاپن رو به رشد است. این گرایش هم¬چنین در بازارهای روبه-رشدی هم¬چون امریکای جنوبی نیز مشاهده می¬گردد. هرچند کاربرد اصلی آن¬ها به عنوان یکی از اجزای فرمول¬بندی می¬باشد، اما مواد نرم¬کننده معمولاً برای تمیز کردن و مراقبت از دستگاه¬ها و تجهیزات تولید پلاستیک¬ها نیز استفاده می¬شوند.

شرکت Lanxess با سری محصولات کنونی خود از جمله محصول شاخص Mesamoll که نرم¬کننده¬ای است 100درصد فاقد فتالات بر پایه استرهای سولفونیک آلکیلی، موقعیتی پیشتاز در بخش نرم¬کننده-های فاقد فتالات دارد. محصولات Mesamoll در کاربردهای پزشکی، اسباب¬بازی و بسته¬بندی مواد غذایی استفاده می¬شوند. سازمان غذا و داروی امریکا FDA استفاده از Mesamoll ll را در بسته¬بندی خوراکی¬های خشک و پایه¬آبی تأیید کرده است. در اروپا نیز، سازمان امنیت غذای اروپا (EFSA) استفاده از این ماده در کاربردهای در تماس با خوراکی¬ها را مجاز دانسته است. نرم-کننده فاقد فتالاتِ Mesamoll ll سخت¬گیرانه¬ترین استانداردها را نیز رعایت می¬کند و سازمان امنیت غذایی اروپا تأیید کرده¬است که اجزای شیمیایی این محصول حتی زمانی که به صورت مستقیم در اسباب¬بازی¬ها یا بسته¬بندی مواد غذایی خشک و پایه¬آبی استفاده می¬شوند، خطری را متوجه انسان نمی¬سازند. از آن¬جا که این ماده دوست¬دار محیط¬زیست می¬باشد و برای سلامتی ضرری ندارد، Mesamoll ll هم¬چنین می¬تواند گزینه¬ای برای نرم¬کننده¬های تخت¬های آبی (Waterbeds) محسوب گردد. نرم¬کننده¬های فاقد فتالات جایگزین بسیار مناسبی برای محصولاتی هستند که در تماس مستقیم با پوست می¬باشند. افزون بر این، ویژگی¬های مثبت Mesamoll ll طول عمر و زمان سرویس¬ بالاتری را برای تخت¬های آبی با کیفیت خوب ارائه می¬کند. محصول دیگر این شرکت،Mesamoll TP LXS 51067 که نرم¬کننده¬ای است با قابلیت ترکیب¬شوندگی بالا، برای کف¬پوش¬ها و پوشش¬های دیوار PVCمناسب است و می¬تواند جایگزین دی¬بیوتیل¬فتالات (DPB) و بنزیل بیوتیل¬فتالات (BBP) شود. این محصول جدید، جزء فعال Mesamoll (استر اسیدی سولفونیک آلکانی از فنول) را با یک نرم¬کننده فاقد فتالات دیگر که دارای تأییدیه تماس مواد غذایی می¬باشد، ترکیب می¬کند. آمیزه جدید رفتار ژل شدن Mesamoll، که از قبل نیز به نسبت سریع بود، را به میزان قابل توجهی تسریع می¬کند. هم¬چنین، این آمیزه گرانروی کم¬تری نسبت به Mesamoll استاندارد یا Mesamoll ll دارد.
برای حمایت از توجه و تمایل بازار به مصرف نرم¬کننده¬های فاقد فتالات و ترکیبات آلی فرار، شرکت OXEA گروهی از این محصولات را تحت نام تجاری Oxsoft ارائه می¬کند. نرم¬کننده¬های Oxsoft می¬توانند جایگزین¬ نرم¬کننده¬های فتالات سنتی شوند. این مواد هم¬اکنون در صنایع مختلفی هم¬چون خودرو، ساختمان، غذایی و دارویی استفاده می¬شوند. نرم¬کننده¬های فاقد فتالات و ترکیبات آلی فرار Oxsoft برای گستره¬ی وسیعی از کاربردها از جمله محصولات داخلی ساختمان ارائه شده¬اند. محصول Oxsoft DOA (دی¬اکتیل¬ادیپات) در پارچه¬های پوشش داده شده و محصولات Oxsoft TOTM (تری¬اکتیل¬تری¬ملیتات) و DOA در کف¬پوش¬های وینیلی، پوشش-های دیوار، سیم و کابل استفاده می¬شوند. شرکت Oxea با تولیدکنندگان مواد خام کلیدی هم¬چون 2-اتیل¬هگزانول و 2-اتیل-هگزانولیک اسید ادغام شده است و به این ترتیب توانسته است در زمینه¬های کیفیت محصول، کارایی و قابل اعتماد بودن در حد استانداردهای بسیار بالایی ظاهر شود.
آزمون¬های مختلفی وجود دارند که می¬توانند برای اندازه¬گیری ترکیبات آلی فرار و اثرات آن¬ها به کار گرفته شوند. در آزمون مه¬پاشی ( Fogging test) که در صنعت خودرو استفاده می¬شود، اغلب مشخصات خودروها به نتیجه¬ای بیش¬تر از 60 بعد از 1 ساعت نیازمندند که با هر دو محصول TOTM و Oxsoft DOA این مقدار حاصل می¬گردد. نقطه¬ جوش به عنوان معیاری برای فراریت به کار می¬رود اما آزمون سوانگاری گازی (GC) شاخص بهتری می¬باشد. براساس ارزیابی صورت گرفته توسط آزمونGC، دو نرم¬کننده TOTM و Oxsoft 3G8 به عنوان SVOC رده¬بندی می¬شوند و از این¬رو برای کاربردهای فاقد ترکیبات آلی فرار مناسب می¬باشند.
Drapex Alpha نرم¬کننده¬ای اولیه و پایه¬زیستی است که بسیار کارآمد بوده و می¬تواند به جای تعدادی از نرم¬کننده¬های فتالات پایه¬نفتی رایج با قیمت مشابه استفاده شوند. این ماده برای بسیاری از مصارف عمومی و کاربردهای ویژه مناسب می¬باشد. آمیزه¬های PVC حاوی نرم¬کننده جدید مقاومت استخراج بهبود یافته، مقدار ترکیبات آلی فرار کاهش یافته و فرآیندپذیری تقویت شده¬ای ارائه می¬دهند.

نظرات 1 + ارسال نظر
انتشارات اندیشه سرا سه‌شنبه 28 شهریور 1391 ساعت 12:15

کارشناسان محترم شاغل در صنعت و دانشجویان ارجمند رشته‌های مهندسی و علوم پایه
با سلام و احترام به آگاهی می‌رساند که انتشارات اندیشه‌سرا کتاب‌های کاربردی جدیدی را، از جمله در ارتباط با:
Aspen, Autopipe, Ansys, Abaqus, ADAMS, Caesar II, Catia, Chemoffice, Chemcad, Fluent, Flo ++,Flaresim, Femlab (comsol), Fluent, GAMBIT,Gaussian
GaussView, Hysys, Hyperchem, MATLAB, Powermill, Pipenet, Pro Engineer, PVElite, PDMS, Pha pro, Phast, PVElite, Tank, TGNet & …
منتشر نموده یا در دست انتشار دارد.
در صورت تمایل لطفاً برای آگاهی از محتوای کتاب‌ها به آدرس زیر نگاه کنید:
WWW.MOARREFIEKETAB.BLOGFA.COM
همچنین اندیشه‌سرا آماده‌ی همکاری با نویسندگان ارجمند کتاب‌های مهندسی و علوم پایه می‌باشد.
با احترام
روابط عمومی انتشارات اندیشه‌سرا
(66400235-021)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد