دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

ساخت زیست پلاستیک‌هایی از ضایعات روغن آشپزی

محققان با استفاده از ضایعات روغن آشپزی زیست پلاستیک هایی ساخته اند که می توان از آنها در صنعت پزشکی و دارویی استفاده کرد.

به گزارش سایت خبری پپنا،‌ زیست پلاستیک هایی که به طور طبیعی توسط میکروبها ساخته می شوند را می توان در سطح تجاری با استفاده از روغن آشپزی مصرف شده به عنوان یک ماده اولیه تولید کرد.

این شیوه می تواند آلودگی های زیست محیطی را کاهش داده و از سوی دیگر پلاستیک هایی با کیفیت مناسب را برای ایمپلنت های پزشکی تولید کند.

نتایج این تحقیقات در کنفرانس میکروبیولوژی  دانشگاه وارویک منتشر شده است.

خانواده پلی هیدروکسی آلکانوآت (PHA) از پلی استرها توسط گستره وسیعی از باکتری ها ساخته می شوند.

در این بین، پلی 3- هیدروکسی بوتیرات (PHB) رایج ترین پلیمر ساخته شده در خانواده PHA است. اما در حال حاضر رشد باکتری ها برای تولید مقادیر بالایی از این زیست پلاستیک ها پرهزینه است چرا که از گلوکز به عنوان یک ماده آغازگر و اولیه استفاده می شود.

تحقیقات انجام شده توسط دانش پژوهان دانشگاه "ولورهمپتون" حاکی از آن است که استفاده از روغن های آشپزی مصرف شده به عنوان یک ماده آغازگر هزینه های تولید این نوع پلاستیک را کاهش می دهد.

به گفته ویکتور ایرورر مجری این تحقیقات، باکتری Ralstonia eutropha H16 که برای ساخت این پلاستیک های زیستی استفاده می شود، در این روغن های مصرف شده بسیار بهتر رشد کردند.

همچنین آزمایش های الکترواسپینینگ که با همکاری دانشگاه بیرمنگهام انجام شد، نشان داد نانورشته های پلاستیکی ساخته شده از این روغن ها کمتر کریستالی می شوند یعنی این پلاستیک ها برای کاربردهای پزشکی مناسب تر هستند.

تحقیقات پیشین نشان داده بود PHB به خاطر خواص زیست تخریب پذیری و غیر سمی اش پلیمر جذابی برای استفاده به عنوان میکروکپسول های انتقال دارو در درمان سرطان و همچنین ایمپلنت های پزشکی مناسب است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد