دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

ساخت پلاستیکی با استحکام بیش از فولاد

دانشمندان نوعی پلی پروپیلن (پلاستیک) فوق مستحکم ساخته اند که می تواند جایگزین فولاد و دیگر مواد مورد استفاده در خطوط لوله و ماشین آلات شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به نقل از دیلی میل، شیمیدانها می گویند این یافته می تواند تاثیر بلند مدتی بر بسیاری از صنایع از جمله ساخت خودرو داشته باشد که قطعات پلاستیکی می تواند جایگزین قطعات فلزی آن شود.

پلاستیک ها با طول عمر بالا، ان‍ر‍ژی کمتری در طول فرایند تولید، مصرف می کنند و فواید بسیار دیگری نیز دارند.از جمله درصورتی که قطعات پروپیلنی خودرو جایگزین فولادهای رایج شوند، خودروها بسیار سبک تر می شود و سوخت کمتری مصرف می کنند .

ادامه مطلب ...

ایجاد ساختارهای نامتقارن با بلوک کوپلیمرها

یک گروه تحقیقاتی راهبرد جدیدی برای ایجاد الگوهای نامتقارن ارائه کرده است. در این روش جدید از بلوک کوپلیمرهای نامتقارن استفاده و با پیوندهای هیدروژنی این بلوک‌ها بصورت خطی کنار هم قرار داده شده است.

 

به گزارش سرویس فناوری ایسنا لیتوگرافی مبتنی بر خودآرایی بلوک کوپلیمر توجهات زیادی را به خود جلب کرده است دلیل این امر توانایی این روش برای ایجاد مورفولوژی با ابعاد ۱۰ تا ۲۰ نانومتر و یا حتی کمتر است.

ادامه مطلب ...

ایران رتبه پانزدهم علم پلیمر را در جهان دارد

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا ، ˈ حمید میرزاده ˈ روز یکشنبه در مراسم آغاز کار دهمین کنفرانس بین المللی علوم و فناوری پلیمر در دانشگاه امیر کبیر اظهارداشت: هم اکنون بیش از دو هزار و ۵۵ محقق و پژوهشگر در ۲۵ دانشگاه و پژوهشگاه در زمینه علوم و فناوری پلیمر پژوهش می کنند که این خود نشاندهنده پیشرفت کشور در این علم است .

وی افزود: در ایران سالانه ۳ /۵ دهم میلیون تن پلیمر تولید و تمامی نیاز داخلی کشور در صنعت پلیمر توسط مختصصان داخلی تامین می شود.

ادامه مطلب ...

انقلاب کاتالیستی در صنعت پتروشیمی در راه است

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به زمینه مناسب بومی سازی کاتالیست ها در صنعت پتروشیمی کشور گفت: انقلاب کاتالیستی در صنعت پتروشیمی در راه است. عبدالحسین بیات در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج، با بیان این مطلب اظهار داشت: همکاران ما در صنعت پتروشیمی یک اقدام هوشمندانه و فعال در راستای بومی سازی کاتالیست ها تدوین کرده اند و این مهم که از سالهای گذشته کارهای تحقیقاتی و پژوهشی اش آغاز شده همچنان در حال پیگیری است.

ادامه مطلب ...

تولید ساختارهای نانو الیافی متناسب با بافت بدن

به گزارش گروه  علمی «خبرگزاری دانشجو»،  روح الله باقرزاده،‌ پژوهشگر طرح، یکی از راههای ترمیم برخی بافت های آسیب دیده را کشت سلول های بنیادی یا سلول های همان بافت در خارج از بدن، اتصال سلول ها به یک داربست مصنوعی و انتقال آن به بدن ذکر کرد و گفت: در این روش هر چه سلول های پیوندی بیشتری به داربست مصنوعی متصل شوند و هر چه توانایی نفوذ سه بعدی آنها در این ساختار بیشتر باشد، ترمیم بافتی هم موفق تر خواهد بود.

ادامه مطلب ...

اقامتگاه تفریحی پلیمری در زیر آب

یک شرکت تفریحی قصد دارد یک اقامتگاه زیر آبی را با دیواره هایی از ورق های پلیمری در آبهای فیجی بسازد که یک هفته اقامت در آن 30 هزار دلار هزینه بر می دارد. 




به گزارش خبرگزاری مهر، شرکت اقامتگاه تفریحی "پوزیدون" اعلام کرد که کار طراحی و مهندسی ساختاری این تفرجگاه به اتمام رسیده و این پروژه فناورانه زیردریایی در تالابی در جزیره ای خصوصی در فیجی طی دو سال آینده ساخته خواهد شد ادامه مطلب ...

سازه‌های کامپوزیتی جایگزین سازه‌های فلزی در سکوهای نفتی می‌شود

مسئول طرح کامپوزیت در پژوهشگاه صنعت نفت از طرحی برای جایگزینی سازه‌های کامپوزیتی با سازه‌های فلزی در سکوهای نفتی خبر داد و گفت: با پیاده‌سازی این طرح 10 تا 25 درصد از وزن سکوها کاسته می‌شود.
به گزارش ایرنا و به نقل از شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی، ˈقادر خانباباییˈ تاکید کرد: علاوه ‌بر کاهش وزن سکوها که در جابجایی و نصب آنها بسیار تاثیرگذار است، از این طریق صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای حاصل می‌شود.

ادامه مطلب ...

کشف فرمولاسیون جدید برای ساخت در و پنجره‌های مقاوم به ضربه

پژوهشگران آزمایشگاه نفت دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه تهران به فرمولاسیون جدیدی دست یافتند که موجب افزایش 3 برابری مقاومت ضربه ای ورق های PVC مورد نیاز در ساخت در و پنجره شدند.
به گزارش خبرنگار مهر، بیش از 50درصد از PVC در ساختمان سازی استفاده می‌شود؛ به گونه ای که در سالهای اخیر این ماده جایگزین مواد ساختمان سازی سنتی نظیر چوب، سیمان و سفال شده است.

ادامه مطلب ...

نسل جدید لنزهای چشم، طبیعی‌تر شدند

محققان آمریکایی نسل جدیدی از لنز مصنوعی را طراحی کرده‌اند که شباهت زیادی به لنز طبیعی چشم داشته و می‌تواند در آینده جایگزین لنز طبیعی صدمه دیده شود.
به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فناوری طراحی لنز جدید GRIN یا «اپتیک شاخص شیب انکسار» نام دارد؛ این لنز از هزاران لایه پلیمری در مقیاس نانو ساخته شده که قادر به منحرف کردن یا شکست نور با درجات مختلف در زمان عبور از درون لنز است.

ادامه مطلب ...