تقسیم بندی الیاف کربن برحسب نوع ماده اولیه به کار گرفته شده در تولید :


در حال حاظر سه نوع منبع برای تولید این الیاف وجود دارد :

 -1 الیاف کربن ساخته شده از گیاهان یا سلولزی

 -2 الیاف کربن ساخته شده از قیر یاpitch

 -3 الیاف کربن ساخته شده از پلی اکریل نیتریل (PAN)

ادامه نوشته

الياف آراميدي


روش دومي که براي توليد الياف پليمري سخت وبا استحکام بالا استفاده مي شود روش کريستال مايع است.اين روش مربوط مي شود.به توليد واکسترود کردن پليمرهاي با زنجيره ملکولي صلب وميله اي .ازلحاظ تاريخي مي توان گفت که تحقيقات در زمينه ي توليد پلي اميدهاي آروماتيک با زنجيره ي سخت از ميانه ي قرن بيستم ميلادي شروع شد. به هرحال يک مسئله به زودي کشف شدوآن اين بود که پلي آميدهاي آروماتيک خصايت حل شدن ضعيفي دارند که اين مسئله حل نشدن آنها در حلال ها يک تنگنا محسوب مي شد.درسال 1965 ،استفاني کولک ( Stephanie Kwolek) (يک دانشمند تحقيقاتي درکمپاني دوپون) کشف کردکه اسيد آمينو بنزوئيک پارا مي تواند در واکنش پليمريزاسيون شرکت کرد ودر شرايط معين به صورت محلول مايع وکريستالي درآيد که اين محلول کريستاي مايع وصلب را مي توان ريسندگي کرد.اين کشف را مي توان مقدمه اي درتوليد الياف آراميدي بيان کرد .بعدها اين مسئله فهميده شد که پليمري که از واکنش پارا - فنيلن دي آمين واسيد تترافتاليک توليد مي شود، بهتر است . در ادامه به توصيف فرآيند توليد، ساختاروخواص الياف آراميدي مي پردازيم.

ادامه نوشته

آشنایی با الیاف پلی استر توخالی و کاربرد آنها در صنعت خودرو  

  تولید و مصرف فیلامنت های مصنوعی (سنتیتیک) از ۱۹۴۰ تجاری شد و امروزه سهم قابل توجهی از الیاف مصرفی را شامل می شود.تولید و مصرف فیلامنت های مصنوعی (سنتیتیک) از ۱۹۴۰ تجاری شد و امروزه سهم قابل توجهی از الیاف مصرفی را شامل می شود. این الیاف، دارای اختلافاتی با الیاف طبیعی هستند، اما به دلیل امکان آمیزه کاری و اختلاط دو یا چند پلیمر، علاوه بر اینکه روشی اقتصادی برای به دست آوردن الیاف جدید با خواص مطلوب است، ترفندی کاملا شناخته شده برای دستیابی به یک سری خواص ویژه بدون نیاز به سنتز پلیمر جدید است.

ادامه نوشته

حرکات موزون بچه های فنی مهندسی !!!

کتاب خواص مکانیکی پلیمرها و کامپوزیتها نیلسن-لندل

 

کتاب خواص مکانیکی پلیمرها و کامپوزیتها نیلسن-لندل

archive password: ebooksclub.org

 

با تشکر از دنیای پلیمر

حل تمرین کتاب های هولمن و اینکورپرا

دوستای عزیزمی توانند با استفاده از لینک های زیر حل تمرین مراجع درس انتقال حرارت (هولمن و اینکورپرا) را دانلود نمایند.

کتاب حل تمرین هولمن

کتاب حل تمرین اینکورپرا

با تشکر از دنیای پلیمر

عاقبت جداسازی دانشگاه ها!!!!!!!!!!!

                            

تولید فوم هایی برای ترمیم استخوان و انتقال دارو به بدن

 

  پژوهشگران دانشگاه صنعتی اصفهان موفق به تولید نانو کامپوزیت با استفاده از فناوری نانو شدند که می تواند به عنوان حامل های داروهای ضد سرطان و آنتی بیوتیک و همچنین ترمیم استخوان کاربرد دارد.
 بسپار به گزارش خبرگزاری مهر می نویسد، مهندس حامد قمی مجری طرح با اشاره به خواص کامپوزیت ها گفت: کامپوزیتها امکان ایجاد داربستهای زیست فعال و زیست اضمحلال پذیر با خواص فیزیکی و مکانیکی مناسب را فراهم می کنند ‌علاوه بر این مواد می توانند به گونه ای مهندسی شوند که میزان جذب آنها در بدن برابر با میزان شکل گیری بافت جدید شود.
 وی با اشاره به پژوهش انجام شده در این زمینه در دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار داشت: در این پژوهش با توجه به مزایای بیو سرامیک های نانو ساختار و فر‌ایند قالب ریزی ژل تلاش بر تولید، مشخصه یابی و ارزیابی فومهای نانو ساختار از جنس هیدروکسی‌آپاتیت و شیشه زیست فعال شد.
 مجری طرح به بیان نحوه اجرای این پژوهش پرداخت و یادآور شد: در این مطالعه نانو پودرهای هیدروکسی آپاتیت و شیشه زیست فعال به روش سل-ژل تولید شد و فومهای کامپوزیتی از نانو پودرهای به دست آمده به روش قالب ریزی ژل تهیه شد.
 قمی با تاکید بر اینکه نتایج به دست آمده تولید موفقیت آمیز فوم کامپوزیتی نانو ساختار از جنس هیدروکسی آپاتیت و شیشه زیست فعال را نشان می دهد خاطر نشان کرد: فوم های به دست آمده دارای ترکیب شیمیایی شبیه به بخش معدنی استخوان بوده و با تغییر نسبت هیدروکسی آپاتیت به شیشه‌ زیست فعال می توان به نرخ کنترل شده ای از میزان زیست فعالی و زیست اضمحلالی که برای کاربردهای مختلف مورد نیاز است، دست یافت.
 این محقق کاربرد نانو فوم های به دست آمده را در مهندسی بافت و سیستم های انتقال دارو ذکر کرد و افزود: فوم های تولید شده می تواند به عنوان گزینه ای مناسب و نوید بخش در زمینه استفاده در مهندسی بافت مخصوصا کاربردهایی که نیاز به تحمل بار ندارند مانند حامل های داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد سرطان که امکان استفاده از آن از طریق دهانی وجود ندارد، است.
 وی با بیان اینکه این مواد می تواند برای پر کردن نواقص استخوانی استفاده شود، ادامه داد: گام بعدی این کار تحقیقاتی انجام آزمونهای کشت سلول، زیست سازگاری، مطالعات در بدن موجود زنده و آزمایشهای مربوط به نحوه رهایش دارو خواهد بود.

روتامتر (Rotameter)

 

روتامتر ها ( يا دبي سنج هاي سطح متغير ) عمدتاً از يك لوله شيشه اي كه قطر آن با شيب ملايم كم مي شود ساخته شده اند و به طور عمودي نصب شده و جريان به آن وارد مي شود ( شكل 11).
جسم شناوري كه به اندازه پايه لوله شيشه اي است درون آن قرار گرفته و متناسب با مقدار جريان به سمت بالا حركت مي كند.

                         روتامتر

ادامه نوشته

زانويي متر (Elbow Tap Meter )

 

اين دبي سنج به كمك يك زانويي 45 درجه درون جريان سيال كار مي كند. Tap فشار بالا از بيرون زانويي گرفته مي شود و Tap فشار پايين از داخل زانويي گرفته مي شود كه اختلاف فشاري متناسب با دبي جريان ايجاد مي كند. اندازه گيري اختلاف فشار به نيروي گريز از مركز سيال جاري در زانويي وابسته است.
از اين رو گاز به دليل دانسيته پايين براي اين دبي سنج ها مناسب نيست و همچنين انحناي كم در زانويي ، اختلاف فشار بزرگتري را نسبت به انحناي طولاني ايجاد مي كند. افت فشار يك Elbow Tap از يك زانويي بيشتر نمي باشد. دقت Elbow Tap Meters حدود 5 ± درصد مي باشد.

تارگت متر (Target Meter)

 

شامل يك ديسك يا Target مي باشد كه در مركز لوله قرار گرفته است ( شكل 9). سطح ديسك با يك زاويه مناسب نسبت به جريان قرار دارد. سنجش دبي جريان يه طور مستقيم توسط نيرويي كه سيال به ديسك وارد مي كند انجام گيرد.

                                 تارگت متر

ادامه نوشته

پوشش های پلیمری برای افزایش ماندگاری میوه ها

 

پوشش های پلیمری برای افزایش ماندگاری میوه ها عرضه شد پژوهشگران کشور نوعی پلیمر را برای افزایش ماندگاری و شادابی میوه ها عرضه کردند.
 عبدالله عاطفی مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر در این باره توضیح داد: میوه ها در طبیعت به وسیله یک لایه از واکس طبیعی پوشانده می شوند تا رطوبت و سلامت آنها حفظ شود.
 وی ادامه داد: شستشوی میوه ها باعث از بین رفتن پوشش طبیعی آنها می شود که این امر منجر به پلاسیده و خراب شدن سریعتر میوه ها می شود.
 عاطفی خاطر نشان کرد: به منظور افزایش ماندگاری میوه ها و حفظ شادابی آنها پلیمرهایی با عنوان "پوشش های حیات سبز" را تولید کردیم.
 مجری طرح یادآور شد: پوشش حیات سبز با ایجاد پلیمری در سطح میوه به حفظ شادابی آن کمک می کند.
 این محقق با تاکید بر اینکه این پوشش ها ترکیبات میوه ها را نیز حفظ می کنند، خاطر نشان کرد: پوشش های پلیمری تولید شده علاوه بر حفظ ترکیبات اولیه میوه ها، ‌از حملات میکروارگانیزم ها جلوگیری می کند

نانوعایق سیلیکایی محصولی جدید برای توسعه شبکه انتقال سیالات‏


عایق بندی خطوط انتقال نفت توسط نانو عایقهای ساخت داخل پژوهشگران کشور با استفاده از محلول نانو سیلیکا نوعی عایق حرارتی و ضدخوردگی تولید کردند که استفاده از این عایق در شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب برای عایق کاری 130 متر خطوط انتقال سیال آغاز شده است.
 علی بیگدلی، مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر، در این باره گفت: مسئولان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب طی اجرای پروژه ای اقدام به عایق کاری خطوط انتقال سیال کردند که برای این منظور از نانو رنگهای عایق تولید شده در این شرکت استفاده شد.
 وی اظهار داشت: این محصول، با هدف تهیه عایقی به صورت لایه ای نازک که قابلیت هدایت حرارتی پایین و چسبندگی بالا دارد، تولید شد.
 مجری طرح جزء اصلی رنگهای نانو عایق را محلول نانو سیلیکا (Nano Silica sol) دانست و یادآور شد: این ماده طوری طراحی شده است که مانع حرارتی و ضد خوردگی است به گونه ای که علاوه بر خاصیت ضد خوردگی، مانع حرارتی مناسبی برای خطوط انتقال است.
 بیگدلی با بیان اینکه عبور انرژی حرارتی از یک ماده عایق، تلاش مولکول های گرم و پرتحرک برای انتقال انرژی به مولکول های سرد و کم تحرک است که این امر موجب تعادل حرارتی می شود، ادامه داد: برای این منظور عایق های تولید شده از دو بخش کامپوزیت با ساختار نانو حفره و رزین های پلیمری تشکیل شده است.
 مدیرعامل شرکت دانش بنیان نانو عایق به مقایسه عایق های مبتنی بر فناوری نانو و عایق های میکروبی اشاره کرد و افزود: در عایقهای معمول، هوا در داخل تونلهایی در ابعاد میکرون به دام می افتد و مانع از انتقال حرارت می شود ولی در عایق های نانویی انتقال حرارت از طریق نانو کامپوزیتها صورت می گیرد.
 وی افزود: این نانو کامپوزیتها تونل هایی در ابعاد نانو و دیواره نانومتری دارند که هوا را به دام می اندازند و فیلم رنگ را قادر می سازند از انتقال حرارت جلوگیری کند.
 وی با بیان اینکه این رنگ به روشهای اسپری، رول و قلم مو بر روی سطح اعمال می شود، اضافه کرد: این عایق ها از ورود و خروج گرما و سرما از مکانی به مکان دیگر جلوگیری می کنند.
 بیگدلی با بیان اینکه این عایق ها در صنعت نفت کاربردی شده است، خاطرنشان کرد: این نانو عایق ها از سوی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در 130 متر خطوط لوله انتقال سیال کاربردی شده است این خطوط با دمای فرآیندی 55 درجه سانتیگراد مربوط به واحد نمک زدایی نفت خام استخراج شده از چاه واقع در نزدیکی شهر اهواز است.
 وی گفت: اجرای رنگ آمیزی و عایق کاری خطوط انتقال این شرکت با استفاده از رنگ نانو عایق شفاف در حال انجام است و ضخامت لازم برای عایق کاری این خطوط حدود 300 میکرون تعیین شد

لوله پيتوت (Pitut Tube)

 

لوله هاي پيتوت (پيتوت تيوب ) وسيله اي جهت اندازه گيري سرعت محلي (local ) جريان است. پيتوت تيوب ها شامل دو لوله مي باشند كه يكي به نام Static Tube در راستاي جهت جريان است. دو پايه تيوب ها توسط پايه هاي يك مانيتور ( يا يك وسيله معادل جهت اندازه گيري اختلاف فشار ) به هم وصل شده اند. Static Tubes به دليل آن هيچ گونه مولفه سرعتي عمود بر سطح مقطع آن وجود ندارد فشار استاتيكي را اندازه گيري مي كند .             لوله پیتوت

ادامه نوشته

نازل جريان (Flow Nozzle)

 

نازل هاي جريان ممكن است به عنوان ونتوري تيوب تغيير يافته تلقي شوند. دهنه نازل يك مانع بيضوي شكل در برابر جريان است و خروجي آن هيچ سطحي براي بازيافت فشار ندارد. Tap هاي فشار در فاصله اي حدود نصف قطر لوله را در خروجي و در فاصله اي به اندازه تمام قطر را در ورودي لوله گرفته اند.

                                  نازل جریان

 

ادامه نوشته