وبلاگ مهندسی پلیمر ۸۷

به وبلاگ تخصصی بچه های مهندسی پلیمر 87 دانشگاه امیدیه خوش آمدید.

وبلاگ مهندسی پلیمر ۸۷

به وبلاگ تخصصی بچه های مهندسی پلیمر 87 دانشگاه امیدیه خوش آمدید.

رتبه ایران در تولید علوم نانو تک رقمی شد

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در مراسم افتتاحیه چهارمین کنگره بین‌المللی نانو (ICNN2012) از کسب رتبه نهم تولید علوم نانو در دنیا توسط محققان ایرانی خبر داد. پیش از این در پایان ماه می سال ۲۰۱۲ میلادی رتبه دهم دنیا در تولید علوم نانو برای ایران اعلام شده بود.

دکتر سعید سرکار، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو ضمن اعلام این خبر با اشاره به تغییر محور تولید علم از غرب به شرق افزود: «آسیا ۴۶ درصد تولید علم نانوی جهان را به خود اختصاص داده و مابقی آن متعلق به قاره‌های آمریکا، اروپا و آفریقا است و در حال حاضر ایران به همراه پنج کشور آسیایی دیگر در ردیف ۱۲ کشور برتر دنیا در حوزه علوم و فناوری نانو قرار دارد.»

وی صعود از رتبه ۵۹ در سال ۲۰۰۰ به رتبه نهم در سال ۲۰۱۲ در زمینه تولید علم نانو را در جهان، نشان از اقتدار و رشد علمی کشور خواند و خاطر نشان کرد باید سعی شود که با تولیدات علمی بیشتر، ایران در ردیف پنج کشور برتر دنیا در زمینه فناوری نانو قرار گیرد.

همچنین دکتر محمد حسین مجلس آرا، رئیس انجمن نانوفناوری ایران با حضور در این مراسم، ضمن اشاره به رشد علمی ایران در تولید علم نانو، توجه به چرخه علم تا ثروت را لازمه اقتدار علمی کشور دانست. دکتر عباس کتابی، رئیس دانشگاه کاشان نیز برخی فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه فناوری نانو در دانشگاه کاشان را برای حاضرین برشمرد و حرکت به سوی تولید علم و تبدیل آن به فناوری و محصول را از اهداف پژوهشکده نانوفناوری این دانشگاه بیان کرد.

گفتنی است، چهارمین کنگره بین‌المللی نانو (ICNN2012) در تاریخ ۱۸شهریورماه سال جاری در دانشگاه کاشان آغاز شده است و امروز، ۲۰ شهریورماه به کار خود پایان خواهد داد.

روش جدید چاپ برای بافت‌های بیولوژیکی از طریق چاپگر ۳D

مهندسان نانو در دانشگاه کالیفرنیا به یک فناوری جدید از طریق چاپگر ۳D دست یافته اند که به کمک آن می توان تنها در چند ثانیه ساختارهای سه بعدی در مقیاس میکرو را از ژل های نرم و زیست سازگار تهیه نمود. محققان با استفاده از این روش چاپ برای تولید بافت‌های بیولوژیکی می‌توانند انقلاب عظیمی در پزشکی ایجاد کنند.

در کوتاه مدت، این فن آوری می تواند به سیستم های بهتر برای رشد و مطالعه سلول ها، از جمله سلول های بنیادی، در آزمایشگاه منجر شود. در دراز مدت، هدف پروژه دستیابی به یک روش سریع چاپ بافت های بیولوژیکی به منظور استفاده در پزشکی احیا کننده است. به عنوان مثال، در آینده، پزشکان ممکن است آسیب ناشی از حمله قلبی را با جایگزینی آن با بافتی که توسط یک چاپگر ۳D ایجاد شده است، ترمیم کنند.

ادامه مطلب ...

ساخت پلیمر شبه DNA برای استفاده در نانوالکترونیک

محققان و دانشمندان اغلب برای انجام موثرتر و بهتر کارها از طبیعت الگو می‌گیرند. حال گروهی از محققان اروپایی توانسته‌اند یک پلیمر جدید رسانا را وادار به خودآرایی به شکل دورشته‌ای مارپیچی DNA نمایند.

خودآرایی فرایندی است که در آن اجزای منفرد کنار یکدیگر جمع شده و ساختارهای عملکردی بزرگ را به‌وجود می‌آورند؛ مدت‌هاست که علاقه دانشمندان به این پدیده جذاب جلب شده است.

ایجاد پلیمرهای جدید فعال الکتریکی برای استفاده در نانوالکترونیک از طریق خودآرایی هدف پروژه Mecofupo است که توسط اتحادیه اروپا حمایت مالی می‌شود. محققان این پروژه روی استفاده از بسترهای یون فلزی برای هدایت خودآرایی مولکول‌ها از طریق ایجاد پیوندهای شیمیایی با فلز تمرکز داشته‌اند.

ادامه مطلب ...

استفاده از لایه نازک برای تمیز نگه‌داشتن پنل‌های خورشیدی

پژوهشگران دانشگاه هوستون پوشش‌های مبتنی بر نانوذرات تولید کرده‌اند که می‌توان از آنها در پنل‌های خورشیدی استفاده کرد.  این پوشش‌ها موجب می‌شود تا پنل پاکیزه مانده و کارایی آن بهبود یابد، در نتیجه هزینه نگهداری آن کاهش ‌یابد.

نتایج این پژوهش توسط «شای کوران» از موسسه نانوانرژی بصورت پتنت نوشته شده و در حال حاضر مراحل ثبت خود را طی می‌کند. محققان این پروژه، فناوری جدید خود را در موسسه فناوری دوبلین تست کرده و بزودی تست‌های تکمیلی آن در کارولینای جنوبی انجام خواهد گرفت.

«کوران» می‌گوید: تستی که در ماه جون، در ایرلند انجام گرفته نتایج جالبی در پی داشته است، بطوری که بنظر می‌رسد قدم‌های بزرگی در مسیر تجاری سازی این فناوری برداشته شده است.

این لایه خود تمیزشونده با نام تجاری (The Self-Cleaning Nano Hydrophobic» (SCNH107TM» تحت لیسانس «شرکت سی ولتائیک» است؛ این شرکت یک شرکت نوپا در حوزه انرژی است که روی تولید انرژی‌های نو کار می‌کند. متولیان این شرکت بدنبال جذب بازارهای جهانی هستند.

ادامه مطلب ...

تامین روشنایی جاده ها بدون نیاز به الکتریسیته

به گزارش ˈنیوزویکˈ، دانشمندان توانستند نوعی سنگ ریزه درخشان تولید کنند که بدون نیاز به توان الکتریکی، امکان روشن کردن خیابان‌ها و جاده‌های خاکی را فراهم می‌کند.
این سنگ ریزه‌های درخشان با استفاده از مواد مصنوعی مانند رِزین و رنگ دانه‌های شب تاب ساخته شده‌اند.
در طول روز رنگ دانه‌های موجود در این سنگ ریزه‌ها بر اثر تابش نور آفتاب انرژی زیادی را جذب کرده و با تاریک شدن هوا شروع به درخشش می‌کنند.
این سنگ ریزه‌های درخشان، به هیچ وجه موجب آلودگی محیط نمی‌شوند و بین ۱۰ تا ۲۰ ساعت نور تولید می‌کنند.
سنگ ریزه‌های درخشان در مقابل رطوبت و آب کاملاً مقاوم هستند و حتی در شب‌های بارانی نیز نور لازم را برای روشن کردن خیابان فراهم می‌کنند

استفاده از لوله پلی اتیلن استاندارد درصرفه جویی مصرف آب موثر است


مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان همدان گفت: صرفه جویی در مصرف آب در عصر کنونی امری بسیار ضروری است و استفاده از لوله های پلی اتیلن استاندارد می تواند تاثیر بسیار بالایی بر این امر داشته باشد.

فرهاد تیموری افزود: لوله های پلی اتیلن لوله هایی هستند که برای انتقال آب در زیر یا سطح زمین و همچنین در داخل و خارج ساختمان ها استفاده می شود و کاربرد آن در آب رسانی سیستم قطره ای آبیاری و جلوگیری از به هدر رفتن آب در کشاورزی بسیار زیاد است.

وی اضافه کرد: صرفه جویی در مصرف آب، بالا بردن عمر لوله ها با توجه به اینکه عموما در زیر خاک و تحمل فشارهای اعمالی استفاده می شود و جلوگیری از فساد آب از جمله ضرورتهای استانداردسازی در لوله های پلی اتیلن هستند.

تیموری گفت: اجباری شدن استاندارد مربوطه توسط شورای عالی استاندارد کشور به عنوان معیاری برای تأمین کیفیت لوله های پلی اتیلن گویای اهمیت بالای این موضوع در کشور است.

ادامه مطلب ...

حسگر انعطاف‌پذیر با الهام از بال سوسک

یک گروه تحقیقات کره با الهام از بال‌های سوسک حسگر بسیار حساسی تولید کرده است. در ساخت این حسگر از نانوالیاف استفاده شده است که روی آنها با لایه‌ای از پلاتین پوشانده شده است.

پژوهشگران کره‌ای موفق شدند با استفاده از نانوالیاف متراکم، حسگر انعطاف‌پذیری مشابه پوست انسان تولید کنند. این حسگر قادر است انواع مختلف فشارها، نظیر فشار مستقیم، فشار سایشی و نیروی تاکننده را تشخیص دهد. حساسیت این حسگر بسیار بالا است به‌طوری که قادر است ضربان قلب و افتادن یک قطره آب را تشخیص دهد. این حسگر می‌تواند نیروهای اعمال شده از چند ماده مختلف روی چند نقطه مختلف را تشخیص دهد.

ادامه مطلب ...

کارگاه آموزشی “شبیه‌سازی دینامیک مولکولی”

کارگاه آموزشی “شبیه‌سازی دینامیک مولکولی” در پژوهشکده علوم و فناوری زیستی دانشگاه صنعتی مالک اشتر

کارگاه آموزشی «شبیه‌سازی دینامیک مولکولی با استفاده از نرم‌افزار GROMACS»، هجدهم تا بیستم شهریور ماه سال جاری به همت پژوهشکده فناوری زیستی دانشگاه مالک اشتر برگزار می‌شود.

امروزه شبیه‌سازی کامپیوتریبه عنوان ابزار جدیدی برای حل مشکلات علمی و نیز مکمل روش‌های آزمایشگاهی به کار می‌رود. یکی از اهداف بسیار مهم شبیه سازهای کامپیوتری، شبیه‌سازی شرایط آزمایش، به منظور آشکار کردن مکانیزم مولکولی در ابعاد میکروسکوپی است.

شبیه‌سازی می‌تواند جزئی‌ترین اطلاعات را پیرامون جنبش ذرات به عنوان تابعی از زمان فراهم کند. به همین جهت به عنوان ابزاری توانمند در بسیاری از رشته‌های علوم، زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک، مهندسی، علوم فضایی، پزشکی، داروسازی و … کاربردهای فراوانی دارد. به عنوان مثال با استفاده از روش‌‌های شبیه‌سازی دینامیک مولکولی می‌توان خواص پروتئین‌ها و اسیدهای نوکلئیک را بررسی کرد، مکانیسم عمل آنزیم‌ها را شناسایی کرد و در طراحی داروها از این روش‌ها بهره برد.

در یک تعریف کلی شاید بتوان گفت شبیه‌سازی، تقلیدی از عملکرد سیستم واقعی با گذشت زمان است. بنابراین می‌توان از آن برای پاسخ دادن به سوالاتی راجع به یک سیستم مدل استفاده کرد و این کار بسیار آسانتر از انجام آزمایش بر روی یک سیستم حقیقی است.

بر اساس اعلام پژوهشکده فناوری زیستی دانشگاه مالک اشتر، در این راستا نرم‌افزارهای شبیه‌سازی بسیاری با کاربردهای گوناگون ارائه شده است. از آن جمله می‌توان به نرم‌افزارهای امبر (AMBER)، چارم (CHARMM)، نمد (NAMD)، گرومکس (GROMACS) و … اشاره کرد که در بین آنها استفاده از نرم‌افزار گرومکس به علت سادگی، در دسترس بودن و پیشرفت روزافزون آن از گستردگی بیشتری برخوردار است. بنابراین در کارگاه حاضر از نرم‌افزار گرومکس به منظور شبیه‌سازی دینامیک مولکولی استفاده خواهد شد.

«آموزش مباحث تئوری و شبیه سازی مولکولی»، «آموزش عملی نصب و استفاده از سیستم عامل لینوکس ونرم افزار GROMACS» و «تمرین عملی شبیه سازی مولکولی با استفاده از نرم افزار GROMACS» از جمله سرفصل‌های این کارگاه آموزشی خواهند بود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی اینترنتی www.mut.ac.ir/mut.php?name=fzisti مراجعه کرده و یا با شماره تلفن ۲۲۹۷۰۱۶۵-۰۲۱ تماس بگیرند.