دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

استفاده از غشای پلیمری جهت تولید الکتریسیته پاک

چندی پیش اولین نیروگاه برق اسمزی جهان در نروژ افتتاح شد که در آن از آب شیرین و آب شور دریا توسط غشای پلیمری و پدیده اسمز، الکتریسیته پاک تولید می شود.

این پروژه که توسط شرکت Statkraft ، یک شرکت فعال در زمینه انرژی های تجدید پذیر، اجرا شده، در مقیاس پایلوت بوده و منجر به تولید ۴ کیلووات انرژی الکتریکی می شود که برای مصرف یک چای ساز کافی است.

ادامه مطلب ...

استفاده از مواد پلیمری تجدیدپذیر طبیعی در صنایع خودرو سازی

شرکت خودروسازی تویوتا قصد دارد تا برای پوشش سقف و آفتاب گیر در مدل جدید SAI از ماده پلیمری تجدیدپذیر Sorona، محصول شرکت DuPont استفاده کند. این ماده همچنین در کف پوش اتومبیل نیز استفاده می شود.

ادامه مطلب ...

پلیمرها و امنیت

دانشمندان امریکایی راهی ساده برای ردیابی مواد منفجره بر پایه پراکسیدها پیدا کرده اند.

تیمهای امنیتی به دستگاههای قوی و قابل حمل تشخیص مواد منفجره نیاز دارند تا از حملات تروریستی جلوگیری کنند. اما تشخیص مواد منفجره بر پایه پراکسیدها مانند تری استن تری پراکساید (TATP) و هگزامتیلن تری پراکساید دی آمین (HMTD) بدلیل داشتن گروههای نیترو و آروماتیک کم، به سختی قابل تشخیص هستند.

ادامه مطلب ...

ژل سبز:ماده ی جدید هیبریدی ساخته شده از پلیمرهای سنتزی و پروتئین

مواد هیبریدی پلیمر-پروتئین می­توانند در ساختن سنسورها، قسمت­هایی از نانوماشین­ها، یا سیستم­های تحویل دارو مورد استفاده قرار بگیرند.از این رو برخی محققان در شروع به سنتز ژلی سازگار با بدن کرده­اند که به تغییرات pH و دما پاسخ می­دهد.

روش­های قبلی تهیه مواد دو جزئی (هیبریدی) شدیدا به روش­های خاص coupling وابسته بود. بنا براین در بعضی از پروتئین­ها Side- Chain قابل استفاده نبود.

ادامه مطلب ...

پلیمرهای متحرک در اثر تابش نور

شیمیدانان ژاپنی به تازگی موفق به ابداع فیلم های پلیمری متحرکی در اثر تابش نور شده اند که مانند کرم به راه می افتند و حرکاتی شبیه بازوهای روباتیک (بازوی خودکار) دارند.

این فیلم توسط Tomiki Ikeda و همکارانش از پلی تکنیک توکیو در یوکوموها تولید شده و شامل پلیمری است که در اثر تابش نور مرئی منقبض و با تاباندن UV دوباره به حالت اول بازگشته، منبسط می شود.

ادامه مطلب ...

فیلم های پلیمری که در اثر کشش دچار تغییر رنگ می شوند

محققان انجمن ملی علوم و تحقیقات  صنایع پیشرفته ی ژاپن به تازگی فیلم هایی پلیمری ابداع کردند که در اثر تغییر تنش اعمال شده تغییر رنگی آنی و بازگشت پذیر از خود نشان می دهند.

این فیلم های پلیمری با استفاده از محلولهایی از پلی استیلن استخلاف دار بر زیرلایه ای الاستیک بروش spin-coating تهیه شده اند. (در این روش فیلم های پلیمری به سوبسترا تبدیل می شوند.)

ادامه مطلب ...

مختصری درباره پوشش های سلولزی (پتینه)

صنعت ساختمان سازی نوین در جهان کنونی به دنبال به کار گیری گسترده از عایق ها, در سطوح مختلف سازه های مسکونی و تجاری است . این موضوع که سبک سازی سازه ها را سبب میشود عاملی بسیار اساسی در راستای مصرف بهینه انرژی در فضاهای عمومی است .  گروه اجرایی ایده نو با همکاری شرکت تولیدی پتینه سازان جوان با درک این موضوع  با معرفی پوشش سلولزی پتینه سعی نموده تا در بالا بردن سطح استاندارد مصرف بهینه انرژی نقش موثری داشته باشد .

ادامه مطلب ...

مواد آنتی باکتریال در زنجیره اصلی پلیمر

عموماً در ایمپلنت ها برای جلوگیری از عفونت، از پوشش های ضد میکروبی استفاده می شود. اما به نظر می رسد که رهایش عوامل ضد باکتری از سطح بیوماده، به منظور مبارزه با تشکیل بیوفیلم* بر سطح ایمپلنت، روش موثری نباشد.

گروه Interface Biologics با ابداع روشی نوین (فناوری Epidel) مدعی شده است که برای مقابله با تشکیل بیوفیلم به روشی موثرتر از استفاده از پوشش ها، با دوام و پایداری بیشتر در بدن و با قابلیت از بین بردن طیف وسیع تری ازمیکروب ها، دست یافته است.

ادامه مطلب ...

ابداع روشی جدید برای افزایش مقاومت نانوفیبر پلاستیکی

ه گزارش خبرگزاری مهر، مینو نائبی محقق دانشگاه دیکین در استرالیا با استفاده از نانو تیوب های کربنی موفق به تولید نانوالیاف پلاستیکی شده است که از ۴۰۰ درصد مقاومت بیشتر نسبت به نانوالیاف رایج برخوردار بوده و به گفته وی به دلیل مقاومت بالا، این مواد قابلیت استفاده در تکنولوژی های مرتبط با پزشکی، محیط زیست، انرژی و ایمنی را خواهند داشت.

ادامه مطلب ...

پیشرفت شگرف در تهیه پلیمرهای آلی برای سلول های خورشیدی پلاستیکی

پروفسور Guillermo Bazan و جمعی از همکارانش در مرکز تحقیقاتی CPOS به تکنولوژی جدیدی در زمینه‌‌ی تهیه‌ی پلیمرهای آلی برای سلول‌های خورشیدی دست یافتند.

محققین معمولاً دنبال روش‌های سنتز شیمیایی مناسبی برای بهبود ساختار پلیمرها و پیش‌بینی رابطه‌ای بین ساختار و عملکرد می‌باشند.

ادامه مطلب ...

استفاده از جلبک سبز در تهیه پلاستیک های طبیعی

شما چیزهایی در رابطه با نقره آلات و کالاهای پلاستیکی شنیده اید، اما آیا تا کنون در مورد کالاهای سبز و زیست کالاها چیزی شنیده اید؟

جلبک های سبز، گیاهان فتوسنتزی هستند که تا کنون به عنوان سوخت گیاهی به کار می رفته اند. اخیراً این مواد گیاهی به عنوان زیست پلاستیک های تجدیدپذیر استفاده می شوند.

Cereplast ؛ سازنده ی پلاستیک های تجدیدپذیر اعلام کرده است که می تواند جلبک را به یک رزین زیست پلاستیک تجدیدپذیر تبدیل کند و از آنها در تولید بطری های آب، ظروف پلاستیکی و دیگر کاربردها استفاده نماید.

ادامه مطلب ...

استفاده از مواد پلیمری تجدیدپذیر طبیعی در صنایع خودرو سازی

شرکت خودروسازی تویوتا قصد دارد تا برای پوشش سقف و آفتاب گیر در مدل جدید SAI از ماده پلیمری تجدیدپذیر Sorona، محصول شرکت DuPont استفاده کند. این ماده همچنین در کف پوش اتومبیل نیز استفاده می شود.

اوایل ماه گذشته مدل جدید SAI با مواد پلاستیکی طبیعی پایه گیاهی تجهیز شد که این مواد تقریباً ۶۰ در صد سطح داخلی آن را دربر می گرفت.

ادامه مطلب ...