دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

نانوکامپوزیت‌های پلیمری با صفحات گرافن عامل‌دار

محققان در دانشگاه نورث‌وسترن و دانشگاه پرینستون، نوعی نانوکامپوزیت جدید تولید کرده‌اند که به‌‌دلیل خواص مکانیکی و گرمایی استثنایی‌اش می‌تواند در کاربردهای متنوعی از صنعت هواپیمایی گرفته تا پیل‌های خورشیدی استفاده شود. این نانوکامپوزیت پلیمری که حاوی صفحات گرافن عامل‌دار و ورقه‌ورقه‌شده‌ است، رسانای الکتریسیته هم هست، این محققان امیدوارند که از این خاصیت به‌تدریج در ساخت پلیمرهای رسانای شفاف از نظر نوری و پایدار از نظر گرمایی، استفاده کنند. در این کار گروهی، محققان دانشگاه نورث‌وسترن روی نانوکامپوزیت‌های پلیمری کار کرده‌اند و محققان دانشگاه پرینستون نیز روشی را برای ورقه‌ورقه ‌کردن و یا جدا کردن صفحات گرافیت به‌صورت لایه‌های منفرد خیلی نازک(صفحات گرافن عامل‌دارشده) توسعه داده‌اند. استفادة قبلی گرافیت در پلیمرها ـ به‌دلیل اینکه محققان هرگز نتوانستند گرافیت ورقه‌ورقه‌شده را ‌به دست آورند ـ چندان باعث بهبود خواص آنها نشده بود. این امر بدین معنی بود که آن گرافیت، صلب با یک مساحت سطح ‌کم بود و فقط می‌توانست خواص پلیمر را اندکی بهبود دهد.

ادامه مطلب ...

عرضه کامپوزیتی برای ترمیم و زیبایی دندانها

محققان کشور ماده کامپوزیتی را برای ترمیم دندانهای پوسیده عرضه کردند.
به گزارش مهر، زمانی که دندان‌ها سیده می‌شوند فضاهای خالی تا عمق بیش از نیم میلیمتر ایجاد خواهد ‌شد که معمولا برای پر کردن این فضای خالی از مواد کامپوزیتی به صورت لایه لایه تا عمق یک میلیمتر استفاده می‌شود.
در این راستا محققان کشور با اجرای طرحی موفق به عرضه ماده کامپوزیتی برای ترمیم دندان شدند. این مواد با استفاده از روش پخت شیمیایی و نوری تولید شد.

ادامه مطلب ...