دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

تاثیر کاربرد لیزر بر روی خصوصیات منسوجات پلی استر

اصلاح خصوصیات نساجی پلی استر با توجه به پرتوافکنی لیزر، خصوصیاتی عبارتند از، وزن و قطر لیف، استحکام کششی و ازدیاد طول، سائیدگی نخ، خمش، درخشندگی سطح پارچه، رطوبت پذیری، نفوذ پذیری هوا و حالت کریستالین یا تبلور را به وجود آورده اند. خصوصیاتی از قبیل رطوبت پذیری ونفوذ پذیری هوا به طور مثبت تاثیر گذاشته اند و این درحالی است که خصوصیات وزن و قطر لیف، مقاومت کششی، سائیدگی نخ و خمش تاثیری متضاد را بر جای گذاشته‌اند.

در این مطالعه مشخص گردید که

پرتوافکنی لیزری تاثیری بر روی خصوصیات حجمی ‌پلیمر، بواسطه عمق نفوذ اندک آن، نداشته است و از اینرو تاثیر پرتوافکنی لیزر بر روی خصوصیات ساختاری و حجمی‌محدود می‌باشد.

با این وجود، خصوصیات مرتبط با راحتی و کاربرد پلی استر قرار گرفته تحت فرآیند پرتوافکنی لیزر، به طور عمده‌ای تحت تاثیر تابش لیزری خواهد بود.

در دهه گذشته، تلاش قابل توجهی در زمینه توسعه روشهای سطحی مانند پرتوافکنی ماوراء بنفش پلاسما پرتوی الکترون و پرتوی یون برای اصلاح خصوصیات مواد نساجی انجام گرفته است.

اصلاح لیزر بر روی سطح مواد یکی از پر مطالعه ترین تکنولوژی ها می‌باشد. بر این اساس، نشان داده شده است که موادی چون پلیمرها، چوب ها، فلزات، نیمه هادی‌ها، دی‌الکتریک ها و کوارتز اصلاح شده توسط پرتوافکنی لیزر اغلب تغییرات فیزیکی و شیمیایی متنوعی را در سطح مواد مذکور از خود نشان می‌دهند.

در مورد پلیمرها تعدادی از موارد دارای ساختاری متناسب شیار دار یا مواج در ابعاد در حد میکرومتر بر روی سطح شکل می‌گیرند که همراه با روانی تابش یا پرتوافکنی لیزر در آنچه اصطلاحا «آستانه سایش» خوانده می‌شود می‌باشند، بطور مثال، پلیمر پرتوزایی شده با لیزری با طول موج ۲۴۸ نانومتر با انرژی حدود … ۳۰٫

پرتوافکنی لیزر پلیمرهای دارای درصد جذب بالا مانند پلی استر می‌تواند با اصلاحات مخصوص شکل یا مورفولوژی سطحی این پلیمرها صورت پذیرد. خصوصیات فیزیکی و شیمیایی هم بعد از پرتوافکنی لیزر تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

از این رو مناسب است که باور کنیم اینگونه اصلاحات سطحی پلیمرها ممکن است تاثیر شگرفی در خصوصیات نساجی آنها داشته باشد.

به منظور یافتن آنکه کدام ویژگی بر روی پلی استر توسط پرتوافکنی لیزر تاثیر می‌گذارد، آزمایشات مختلف و تجهیزات آزمایشگاهی متنوعی برای شناسایی نمونه های آزمایش شده مورد استفاده قرار گرفته اند.

در این مقاله تاثیر پرتوافکنی لیزر بر روی مهمترین خصوصیات نساجی پلی استر مورد مطالعه قرار گرفته است. این خصوصیات شامل وزن و قطر لیف، استحکام کششی و ازدیاد طول، ساییدگی نخ، خمش، درخشندگی سطحی، رطوبت پذیری، نفوذ هوا و تبلور می‌باشد

در این مقاله، بعضی از خصوصیات رایج نساجی پلی استر قبل و بعد از پرتوافکنی لیزر با روانی کم و با روانی بالا از نظر سطحی مورد مطالعه قرار گرفته است. بعضی از این خصوصیات به طور عمده‌ای تحت تأثیر قرار گرفته بودند، در حالیکه بعضی دیگر تغییر نکرده باقی ماندند.

در حقیقت، با توجه به استفاده های نهایی مواد، بطور مثال افزایش رطوبت پذیری پلی استر ممکن است برای ساختار های معمولی نساجی مناسب، اما برای ساختارهای مقاوم در برابر آب نامناسب باشد، این آزمایشات انجام شدند. بنابراین پیشنهاد می‌گردد که به انتخاب پارامترهای صحیح بعنوان یکی از موارد مهم در این مقوله دقت شود.

به طور کلی پرتوافکنی لیزر نمی‌تواند بر روی خصوصیات حجمی پلیمر با توجه به عمق نفوذ کم آن تأثیر داشته باشد و از اینرو تأثیر این آزمایش بر روی خصوصیات ساختاری و حجمی محدود می‌باشد. با این وجود، کاربرد و راحتی پلی استر پرتوافکنی شده به طور عمده ای تحت تأثیر این نوع پرتوافکنی قرار گرفته است، بطوری که اگر سطح اصلاح شده باشد، خصوصیات مورد نظر به طور قابل توجهی تغییر می‌یابد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد