دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

دارورسانی به بافت زنده بوسیله امواج در پژوهشگاه علوم و فنون رنگ

محققان ایرانی و کانادایی در جدیدترین تحقیقات خویش و با بهره گیری از خاصیت نانو ذرات توانستند با تابش امواج غیر مخرب و زیان آور تاثیر مثبت دارو را در بافت زنده ایجاد و مشاهده نمایند.

بسپار به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری رنگ می نویسد، دکتر فرحناز نورمحمدیان دانشیار شیمی آلی این پژوهشگاه ضمن اعلام این خبر توضیح داده است:"ما بدنبال شیوه ای نوین و بدون ضرر برای آزادسازی دارو در بافت آسیب دیده بودیم تا به واسطه آن ضمن کاهش اثرات مخرب داروها قادر گردیم تاثیر درمانی عمیق تری را نیز ایجاد نماییم. همچنین قابلیت مشاهده میزان نفوذ و تاثیرگذاری دارو برای بررسی نتیجه درمان نیز، از فاکتورهای مورد بررسی در این تحقیق بود."
دکتر نورمحمدیان برای شفاف تر شدن نتایج این تحقیق شیوه های درمان سرطان پوست را مورد اشاره قرار داده و اظهار داشت: یکی از روشهای متداول در درمان بیماری سرطان پوست اعمال دارو بر پوست و تابش امواج ماوراء بنفش برای آزادسازی دارو است یکی از مضرات مهم این روش، لزوم استفاده از امواج ماوراء بنفش است که خود به عنوان یکی از پرتوهای سرطان زا و آسیب رسان مطرح است.
این محقق با بیان اینکه در این پروژه به بررسی امکان استفاده از امواج بی خطر مادون قرمز نزدیک در محدوده طول موج ٩٨0 نانومتر در فرایند دارورسانی به روش پرتودرمانی پرداخته شده، خاطرنشان کرد: از آنجا که این امواج انرژی لازم برای انجام واکنشهای آزادسازی نوری را ندارند، تلاش ما بر این بود که با استفاده از نانوذرات ویژه، امواج ناحیه بی خطر مادون قرمز نزدیک را در سطح مولکولی به امواج پرانرژی ماوراء بنفش تبدیل کنیم. زیرا تنها در این صورت است که این امواج در سطح مولکولی باعث انجام واکنش و آزادسازی دارو در محل دقیق با مقدار معین، می شوند.
دکتر نور محمدیان با اشاره به نحوه اجرای این پژوهش ادامه داد: نتایج به دست آمده مشخص کرد که سرعت آزاد شدن جزء آزادشونده، در دوحالت تابش امواج ماوراء بنفش بدون نانوذرات و همچنین تابش نور بی خطر و پر نفوذ مادون قرمز نزدیک، یکسان بوده و سامانه طراحی شده کاملا کارآمد و موثر است.
وی همچنین اضافه کرد: برای حصول به اهداف مطرح شده، نوعی ماده بی رنگ ساخته شد که توانایی اتصال به دارو را دارد وبه تابش نور ماوراء بنفش پاسخ می دهد به گونه ای که بخش دارویی آن از ماده جدا شده و به فرم موثر تبدیل می شود. علاوه بر این توانایی اتصال به نانوذرات را دارد و پس از جدا شدن دارو، این ماده به صورت رنگی و قابل دفع تبدیل می شود از این رو از میزان داروی آزاد شده مطلع می شویم.
دکتر نورمحمدیان، مهمترین مزیت این پژوهش را استفاده از امواج بی خطر با عمق نفوذ بیشتر در بافت زنده برای دارورسانی در محل عنوان کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد