دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

کوتاه و مختصر از اپوکسی

رزین های اپوکسی دسته ی بزرگی از مواد پلیمری هستند که از یک الیگومر که حداقل دارای دو گروه اپوکسید باشد و یک عامل پخت، که معمولا ترکیب آمینی یا اسیدی است، تشکیل شده اند. برای اولین بار این N.Prileschajew بود که پی برد الفین ها می توانند با پروکسی بنزوئیک اسید واکنش داده و اپوکسی تولید کنند

بعد از او، در سال 1939، Schlack توانست ماده ای پلیمری بر اساس آمین ها و اپوکسی های چند عاملی تولید کند. Castan نیز در رقابت برای ساخت مواد مصرفی در دندانپزشکی، موفق به ساخت bisphenol A diglycidyl ether(DGEBA) شد. بعد از او نیز Greenlee ماده ای مشابه و با وزن مولکولی بیشتر سنتز نمود. در نهایت، رزین های اپوکسی در سال 1949 به عنوان پوشش دهنده وارد بازار شدند.

این تصویر کوچک شده است - برای نمایش در ابعاد واقعی کلیک کنید


مهمترین ماده ی سازنده ی رزین های استاندارد اپوکسی، bisphenol A است. این ماده از طریق چگالش استون با فنول بدست می آید. ephichlorohydrin نیز یکی از منومرهای مورد استفاده جهت تولید glycidyl ether و glycidyl ester است. epichlorohydrin از طریق واکنش propene با allyl chloride سنتز می شود.
1-2- اپوکسیداسیون
واکنش های تولید اپوکسی به اپوکسیداسیون معروف هستند و به پنج دسته تقسیم می شوند:

1-2-1- اپوکسیداسیون از طریق اکسیداسیون مستقیم
می توان الفین ها را از طریق اکسیداسیون در فاز بخار و در حضور کاتالیست نقره، اپوکسید کرد. با افزودن مقدار اندکی از دی کلرواتان به مخلوط واکنش، کاتالیست فعال می شود. استفاده از این روش در مقایسه با استفاده از پروکسی اسیدها، اهمیت کمتری دارد.

1-2-2- اپوکسیداسیون به وسیله ی پروکسی اسیدها
پروکسی اسیدها از طریق واکنش هیدروژن با یک اسید مرتبط تولید می شوند. پروکسیهای آلی می توانند به عنوان منبع اکسیژن عمل نمایند. اسیدهای چرب غیر اشباع به وسیله ی پروکسی استیک اسید، به اپوکسی تبدیل می شوند.

1-2-3- اپوکسیداسیون درجا
پروکسی اسیدها در حین واکنش با هیدروژن پراکسید می توانند احیا شوند. این واکنش ناهمگن است و تحت شرایطی که ناشی از حلقه گشایی اپوکسی است، صورت می گیرد.

1-2-4- اپوکسیداسیون از طریق واکنش با hypochlorite
اپوکسی هایی که به طور جزئی فلوئورینه شده اند را می توان از طریق واکنش اکسیداسیون الفین ها و NaOCl و یا NaOBr با کاتالیست های انتقال فاز تهیه کرد. به عنوان مثال، هگزافلورو ایزوبوتن با محلول سدیم هیپوکلریت و آب واکنش داده اپوکسی تولید می کند.

1-2-5- اپوکسیداسیون از طریق واکنش با کمپلکس های فلوئور
از طریق واکنش فلورین رقیق شده با استونیتریل آبی، نوعی کمپلکس تولید می شود که یک عامل انتقال اکسیژن بسیار کارامد و مفید است. انواع مختلفی از اپوکسی ها که از طریق روش های دیگر به سختی به دست می آیند با این روش به راحتی سنتز می شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد