دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

تولید هیدروژل نگهدارنده آب برای گیاهان در کشور

مدیر مرکز رشد پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی از تولید سوپر جاذب (هیدروژل) برای مصارف کشاورزی در این مرکز خبر داد و گفت: هیدروژل تولید شده همانند مخزن آب را در خود نگه می دارد و بسته به شرایط موجود در اختیار گیاه قرار می دهد.

بهاره بقایی در گفتگو با خبرنگار مهر، هیدروژل یا سوپر جاذب را نوعی پلیمر آبدوست معرفی کرد و افزود: این پلیمر دارای شبکه سه بعدی است که قابلیت جذب و نگهداری آب و محلولهای آبی را دارد.

وی با اشاره به ساختار این مواد، اظهار داشت: این مواد می توانند در شرایط یونی، فشار و میکروارگانیسم های موجود در خاک، چندین سال مانند یک مخزن، آب و مواد محلول را جذب و نگهداری و بر حسب نیاز ریشه در اختیار گیاه قرار دهد.
مدیر مرکز رشد پژوهشگاه پلیمر با تاکید بر اینکه سوپر جاذب تولید شده آلودگیهای زیست محیطی ایجاد نمی کنند، خاطر نشان کرد: این پلیمرها حاوی موادی آلی هستند که در شرایط یونی و میکروبی خاک به آرامی تجزیه می شوند و در نهایت به آب، دی اکسید کربن و ترکیبات نیتروژن دار غیرسمی مانند آمونیاک تبدیل و به ماده آلی خاک اضافه می شوند.
بقایی کاربرد این سوپر جاذب ها را در بخش کشاورزی دانست و یاداور شد: این سوپرجاذبها با نگهداشتن آب در زمین باعث تثبیت آن در خاک و در نتیجه منجر به صرفه جویی در استفاده از آب می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد