دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

دنیای پلیمر

پوشش‌هایی با خاصیت ضد انعکاسی

نانو پوشش‌های جدید سطوح ضدانعکاسی برای نمایشگرها و نیز شیشه عینک‌ها ایجاد می‌کنند. ساختار‌های ضد انعکاس موردنیاز، هنگام تولیدپلیمر افزوده شده و نیاز به یک مرحله جداگانه برای پوشش دهی را رفع می‌کنند. ضد خش بودن اجزای سازنده و پاک شوندگی آسان از مزیت‌های این پوشش‌های هیبریدی است.

روانه نمونه‌ای از موجوداتی است که هنگام جستجو برای غذا در تاریکی، باید خود را از دید شکارچیان پنهان کند. بازتاب چشم‌های کوچکشان می‌تواند موجب جلب توجه شکارچیان شود. چشم حشرات دیگر روشنایی لرزانی دارند، اما چشمان پروانه‌ها کاملاً ضدانعکاس است. برآمدگی‌های ریز که از طول موج نور کوچکترند، یک ساختار تناوبی روی سطح تشکیل می‌دهند. نانو ساختار‌ها موجب تغییر تدریجی ضریب شکست بین هوا و قرنیه می‌شوند و در نتیجه، انعکاس نور کاهش یافته و پروانه دیده نمی شود.

 خاصیت ضد انعکاسی نور در عینک‌ها، نمایشگر موبایل‌ها، اتصالات یا پوشش پنل‌ها و سطوح شفاف نیز کارایی آنها را بهبود می‌دهد. در روش‌های مرسوم، پوشش‌های ضدانعکاس به صورت یک مرحله جدا و پس از تولید محصول اعمال می‌شود. محققان انستیتو IWM فرانهوفر روشی برای کاهش نور بازتابی، در حین تولید قطعه، یافته‌اند. دکتر فرانک بورمستر، رئیس پروژه در IWM، می‌گوید: “ما بجای روش قالبگیری تزریقی مرسوم، این روش را که نانو ساختار طراحی شده، در طول فرایند وارد سطح می‌شود بکار برده‌ایم.”

در این کار محققان یک پوشش سخت را با تولید دوباره ساختار حساس به نور سطح تولید کردند. بورمستر می‌گوید:”معمولاً برای اعمال یک پوشش ضد بازتاب نیاز به یک مرحله اضافی در فرایند تولید بود. اما در این روش جدید با تزریق مذاب ویسکوز پلیمر به داخل قالب، نانو ساختار‌ها مستقیماً به داخل ترکیب منتقل می‌شوند. به دلیل عدم نیاز به مرحله اضافی، هزینه‌های تولید و راندمان بالا می‌رود.”

Plexiglass معمولی و برخی پوشش‌های ضدانعکاس به طور جزئی حساسند، اما سطوح تولیدی توسط این دانشمندان ضدخش بوده و در برابر پاک کردن مقاوم‌اند.برای این منظور قالب تزریق با یک ماده آلی بسیار نازک ساخته شده از پلی یورتان پوشش داده می‌شود. بورمستر می‌گوید:” این ماده از درزها وارد قالب شده و همانند سفت شدن دو جزء چسبنده سفت می‌گردد.”محصول نهایی یک نانو پوشش بسیار نازکی از پلی یورتان روی سطح حساس به نور است که ضخامتش یک ده هزارم میلیمتر می‌باشد. این ترکیبات در صنعت خودرو، می‌تواند سطوحی با ظاهر جذاب،سخت و با قابلیت تمیز شوندگی راحت را تولید کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد